Kroppsbilde med stomi | Dansac NO

Dansac, gjeldende uttalelse relatert til COVID-19 Pandemien. Les mer

Utfordringer med kroppsbilde etter en stomioperasjon

Kroppen din er annerledes etter en stomioperasjon, så du kan oppleve utfordringer knyttet til kroppsbildet ditt. Vær åpen for nye følelser knyttet til kroppsbildet og finn gode måter å håndtere dette på. 

man-observing-stoma-pouch-on-his-abdomen-thinking-about-body-image-concerns-with-a-stoma

Få tips om hvordan håndtere følelser rundt kroppsbilde etter en stomioperasjon

Å få stomi gir vesentlige endringer i kroppsbildet, både fysisk og følelsesmessig. Prosessen med tilpasning og aksept tar ofte tid. Etter en stomioperasjon må du gi deg selv den tiden du trenger til å tilpasse deg. Vær tålmodig, vær positiv og søk hjelp hvis du trenger det.

Takle de første følelsene omkring kroppsbilde

Uansett årsak til stomien, eller om stomien er midlertidig eller permanent, kan det være overveldende å akseptere den forandrede kroppen sin. Å være åpen og ærlig først og fremst overfor deg selv, men også overfor mennesker du bryr deg om, er en nøkkel til å takle de første følelsene.

Forsøk å forklare hva du føler om kroppen din med stomi til partneren din eller en støttende venn. Du kan ha sterke negative følelser som kan føre til depresjon eller angst, påvirke identitetsfølelsen din, føre til redusert deltakelse i sosiale aktiviteter og påvirke måten du oppfører deg overfor de rundt deg på. Sørg for å gi dine kjære den beste sjansen til å forstå og være der for deg. 

Husk at stomisykepleieren din er tilgjengelig for deg også. Han eller hun er godt trent i å støtte deg mens du venner deg til situasjonen og blir frisk. Du er ikke alene. Alle med stomi har måttet takle disse følelsene, og stomisykepleieren din er mest sannsynlig god til å lytte, forstår hvordan du føler deg og kan veilede deg om annen profesjonell hjelp om nødvendig.

Tips for å håndtere følelser rundt kroppsbilde

  • Ikke unngå å dra til nye steder eller å treffe nye mennesker. Unngåelse kan forsterke en følelse av at du blir stirret på i sosiale situasjoner, noe som nesten aldri er tilfelle.
  • I stedet for å bekymre deg når noen er for nysgjerrige, kan du endre samtaleemnet. Øv på svar og korte utsagn som tar fokuset bort fra deg og endrer samtaleemnet. Du kan for eksempel smile og si noe som «nok om meg, hvordan er det med deg.»
  • Husk hva som gjorde at partneren din ble tiltrukket av deg i utgangspunktet. Det er ikke sannsynlig at magen hadde mye å gjøre med den første tiltrekningen, så fokuser på de sterke sidene dine. Tenk på hva som er positivt med deg og utseendet ditt. Si det høyt, slik at du hører det og tror på det.
  • Gjør stomien din om til noe positivt. Kanskje kan stomien øke din livskvalitet og bedre ditt sykdomsbilde. Dyrk den følelsen, og del den med andre for å gjøre den sterkere.